Prinsesstårta

Vårig prinsesstårta med tre lager fyllning,

dekorerad med rosor och blad av marsipan.

Betyg: ****

12 bitar, 175 grader

 

Recept:

50 g smör

1,25 dl mjölk

2 ägg

2 dl socker

2 tsk vaniljsocker

3 dl vetemjöl

1½ tsk bakpulver

 

Till min höga tårta använde jag dubbel sats av sockerkakan och i två formar. Då blev det fyra bottnar.

  • Smält smöret och häll i mjölken.
  • Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt smör och mjölk, samt vaniljsocker.
  • Blanda bakpulver med mjöl och rör ner i smeten.
  • Häll i form med avtagbara kanter och grädda i nedre delen av ugnen, på 175 grader, i ca 30 minuter.

Medan kakan var i ugnen började jag fixa med rosorna och bladen - det tog ganska lång tid. Jag färgade marsipanen själv, men det finns att köpa i flera olika färger. Det tog runt 2 timmar att göra rosor och blad, fyllning samt dekorera tårtan.

 

Som fyllning hade jag grädde blandat med riven marsipan, mosade hallon med lite vaniljsocker, och mycket vaniljkräm :) Jag avslutade med ett ganska tunt (ca 1 cm) lager grädde runt hela tårtan. Bladen lade jag på och rosorna fäste jag med en halv tandpetare.

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

receptbox

mat, bak & inspiration

RSS 2.0