Chocolate chip cheesecake med nougat

Riktigt mumsig cheesecake som jag bakade till pappas arbetskamrater på hans födelsedag.

 

Betyg: *****

ca 10-12 bitar, ugn 175 grader

 

Recept:

Receptet är av 2011 års Sveriges mästerkocksvinnare Louise Johansson. Dock har jag gjort några egna ändringar, t.ex.  med lite mindre socker och mer vaniljsocker.


Botten

50 g smör, rumstempererat
1 dl farinsocker
1,5 msk strösocker
1 msk vaniljsocker
¾ dl vetemjöl
1 krm salt
1 krm bikarbonat
1 ¾ dl havregryn
1 ägg
100 g mörk choklad

 

Cheesecakefyllning
3 äggulor + 3 äggvitor
1,5 dl strösocker
2 msk vaniljsocker
½ krm salt
200 g philadelphiaost
3 dl vispgrädde, vispad
100 g nougat, hyvlad

 

  • Vispa smör, farinsocker, strösocker och vaniljsocker till en krämig smet.
  • Blanda vetemjöl, salt och bikarbonat i en skål.
  • Tillsätt havregryn och ägg i smör- och sockersmeten och rör om. Vänd i mjölblandningen och tillsätt hackad choklad.
  • Klicka ut smeten i en form med avtagbar kant och grädda cirk 12 minuter mitt i ugnen.
  • Vispa äggulor, socker, vaniljsocker och salt vitt och poröst.
  • Tillsätt Philadelphiaost och vispa ytterligare någon minut.
  • Vispa äggvitorna till ett hårt skum.
  • Vispa grädden.
  • Vänd i grädden i ostsmeten och vänd därefter ner äggviteskummet.
  • Bred ut lite av ostsmeten på kakbotten och lägg på några skivor nougat. Varva ytterligare två gånger.
  • Frys in cheesecaken i cirka 4 timmar, den ska vara halvfrusen vid servering.

Ta ut och servera med varma hallon, på bilden har jag varma jordgubbar då mina hallon var slut.




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

receptbox

mat, bak & inspiration

RSS 2.0